Überspringen zu Hauptinhalt
Filmstill aus KEANE (USA, 2004)

Seit seinem Debüt mit CLEAN, SHAVEN (1994) gehört Lodge Kerrigan zu den aufregendsten unabhängigen Filmemachern der USA. Seine Filme sind ein intensives und direktes Kino, das sich durch eine herausfordernde Nähe zu den Figuren auszeichnet. Seit kurzem arbeitet Lodge Kerrigan auch für Fernsehserien, zuletzt HOMELAND (2011 – ). Franz Müller und ich werden diesen Sonntag im Rahmen von HANDS ON FASSBINDER mit ihm über seine Arbeit im amerikanischen Independent-Kino und Fernsehen, sowie den langen Schatten Rainer Werner Fassbinders sprechen. Beginn wird 15 Uhr sein und das Gespräch findet auf Englisch statt.

Einen schönen Aufsatz schrieb Dennis Lim anlässlich dem Erscheinen der Criterion-DVD von CLEAN, SHAVEN:

Lodge Kerrigan’s movies are so often termed „uncompromising“ and „unrelenting“ that it’s worth pondering what exactly lies behind their steadfast refusal to let up. The salient quality of these spare, intense films is that they deny the viewer the comfort of distance. Kerrigan demolishes the notion that movies are not suited to expressing inner life. He forces you to share skull space with characters most films would never think to look at, let alone so intimately. Getting close, often upsettingly so, to his lost souls and margin dwellers, he is undaunted by their opacity and failing grip on sanity, not to mention unencumbered by social judgments of any sort. In the course of three features, all as steel nerved in execution as they are rigorous in conception, this singular American independent has developed what might be the most literal and harrowing form of empathy in modern movies. At the center of each of Kerrigan’s films—two of which are titled after their protagonists—is a lone, severely troubled person. More than focused, these portraits are defined foremost by the director’s relationship with his subject—a moral and aesthetic stance that informs everything from camera placement to character psychology and dictates the terms of engagement for the spectator
 
Den kompletten Text gibt es hier.

(eingestellt von Hannes)